Jag finns



Bok: Jag finns
Författare: Maja-Maria Henriksson
Antal sidor: 174
Serie: -
Betyg: En stark 7/10

"Johanna går i åttan. Hon bor med sin mamma och lillebror i en medelstor stad, någonstans i Sverige. Allting borde vara bra. Hon borde ha kompisar, trivas i skolan, göra det som andra 14-åringar gör. Men hennes tillvaro är inte som andras. Hennes kännetecknas av kaos och ångest. I skolan blir hon fysiskt och psykiskt misshandlad av två pojkar. Hemma blir hon det av sin mamma."


I den här boken får man följa Johanna och hennes verkligen hemska liv. När jag önskade mig den här i julklapp så visste jag inte riktigt vad den handlade om och dessutom inte att den är baserad på författarens egen barndom.

 Jag vill bara slå till Vedin och Martin som misshandlar henne och hennes mamma blir jag inte klok på. Dessutom att Johannas klasskamrater ser på utan att göra någonting! Åh gud vad jag blev irriterad på alla som gjorde Johanna så ont. Vad har hon gjort för att förtjäna det? Nej, det här är en stark bok som man blir irriterad, berörd och väldigt sorgsen av. För även fast jag vill slå till killarna som misshandlar henne och hennes mamma som inte är klok så vet man långt inne att det här är sånt som kan hända var som helst, när som helst. I slutet så kommer Johanna på att det är bara hon som kan göra något åt sig själv och hittar en lösning på att bryta sig loss från det hemska livet.

En bok som absolut alla måste läsa för att förstå att det kan vara såhär i vårt samhälle. Icke-läsare som stor-läsare. Jag säger en sak: läs den.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0