Lilla darling

   

Bok: Lilla darling
Författare: Johanna Nilsson
Antal sidor: 216
Serie: -
Andra böcker av Johanna: Janis den magnifika, Konsten att vara Ela.
Övrigt: Lånad

"Lilla Darling. För andra är hon lite bimbo. Lite slampig. Ganska ytlig. Festar hårt. Men inte för mig. Lilla Darling är meningen med mitt liv, jag vet bara inte hur jag ska berätta det för henne."

Varje morgon målar Jerry en sorgrand runt sina ögon, svart kajal mot det blå. Det finns de som tror att han är bög för att han sminkar sig, men så är det inte. Han har bara så mycket svartkänslor att han måste visa det svarta. Förutom lillasystern Annie är Lilla Darling den enda som är viktig för Jerry. Han ser något hos henne som de andra i gänget inte ser, och han vet att hon luktar som sommar - som en sommar med regn.

Mina tankar:

Ska jag vara ärlig så var det framsidan som jag fastnade först för. Sen när jag lästa handlingen så verkade inte jättebra men oj, vad fel jag hade!

Den här boken handlar om Jerry, som är helt besatt av Lilla darling. Man får följa hans liv genom längtan till henne, och hans position att var "den tyste". Hans samhälle är uppdelat i två delar. Invandrargänget och det gänget som Jerry är med i. Men Jerry och Reza från Invandrargänget umgås över gränsen, även fast dom är dom enda. Det enda som verkligen betyder nåt för Jerry är Lilla darling och hans lillasyster Annie. Ingenting annat spelar någon roll, tror han.

Den här boken är som en lång, fin dikt. Jag gillar språket och hur alla karaktärer utvecklas, samtidigt som Jerry är den tystlåtna i bakgrunden. Handlingen känns lite lam vid vissa tillfällen men om man inte är petig så är det inget som märks. Ja, jag gillar den här boken, på grund av det fina språket och Jerrys fina längtan till Lilla darling. :)






Tack Elisabeth för ditt mail, det gjorde hela min morgon! :)

Kommentarer
Postat av: Amelie

Svar: City of Bones. Men jag tänker ändå läsa boken, den verkar ju väldigt bra!

2011-07-09 @ 11:15:05
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0