Lite funderingar kring dessa böcker.

Jag har tänkt på en sak. Väldigt länge. Väldigt mycket. Ni vet när man har sisådär över 20 olästa böcker hemma i bokhyllan? Och så står ni där i bokhandeln/biblioteket och tänker, jo men en till skadar ju faktiskt inte. I mitt fall så blir det oftast inte bara en som inte skadar. Utan kanske två, eller tre extra. Vad är det som gör detta?

Vad jag vet -rätta mig om jag har fel- så finns det inte många bokbloggar som har mindre än tio olästa böcker i bokhyllan. Samtidigt som vi alla har så många böcker så plockar vi på oss fler, sitter och suktar efter fler eller helt enkelt bara drömmer om den dagen då vi kan ha ett helt rum med bara (!) böcker. Jag slösar en massa onödig tid på att kolla vad jag har att vänta mig till nästa säsong, innan ens denna har börjat. Jag kan även sitta och glo i ett antal timmar på fina bokbloggar även fast jag vet att det kommer vara precis likadant som när jag sist kollade för tio minuter sen. Och loven, dom ska vi inte ens prata om. Vad gör man på loven som är så mycket bättre än läsning? Enligt mig finns det, ja, kanske tio bättre saker att göra på loven. Ändå gör jag inte dessa tio saker och ändå så läser jag inte. Jag är alltså för lat för att ens ta mig för att läsa, något av det bästa jag vet.

Tillbaka till massorna av böcker. Visst, jag tycker det är absolut underbart att ha många böcker som väntar hemma på mig. Men vet ni nuläget? Jag har 50 olästa böcker och jag läser låneböcker. Hur är detta möjligt? Njuter jag så av känslan att ha många böcker som väntar? Eller är det så att denna hög är för stor och tung att jag känner att det är jobbigt att ta ner den? Eller är det att jag faktiskt verkligen vill ta ner den som gör att jag inte läser dessa?
Nej, jag vet inte vad det är, men något gör att jag drar mig mer mot låneböcker när jag har många böcker.

Vi bokbloggare är ju en speciell grupp och alla har vi ett antal böcker vi verkligen vill läsa. Men är dessa böcker dom böcker vi äger? Eller är det känslan att få sukta efter nya som gör det? Vad är det?

Enligt dig så kanske jag är ute och cyklar men jag vill verkligen veta, vad är det som gör detta?

(Bilden kommer från we<3it och det är den sötaste jag sett på länge^^)


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag känner verkligen igen mig i det du skrivit! Jag är en mästare på att inte läsa när jag väl är ledig fast jag älskar att läsa. Det är sjukt. Dessutom sitter jag hur ofta som helst och kollar in böcker som jag vill ha. På något vis är det roligare att titta på böcker och längta efter dem för när man väl får hem dem verkar man inte alls lika sugen på att läsa dem^^ Jag förstår inte heller varför det är så här egentligen. Innan jag hade bloggen köpte jag inte ens böcker, då lånade jagf nästan bara.

2012-05-29 @ 15:39:14
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Felicia

Jag håller verkligen med dig!

Jag har runt 30 olästa men går ändå och lånar böcker, men nu i sommar så har jag bestämt att jag ska ta tag i mina olästa. Och jag vet att jag kommer klara det!

2012-05-29 @ 16:08:03
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Bella

Håller med dig där. För mig är det köpförbud som gäller just nu för att få stopp på det här beteendet. Men sen som du säger så tycker jag om att ÄGA böcker också. Samla, ordna i bokhyllan, inreda med böcker. Ja, det ser snyggt ut hemma helt enkelt. Men nu försöker jag tygla mig lite och än så länge har jag klarat mig i lite mer än tre veckor utan att köpa något(stolt).

Men du har väldigt rätt i att vi bokbloggare är lite speciella när det gäller böcker ^^

2012-05-29 @ 22:50:09
URL: http://bellasbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0