Allt jag säger är sant



Bok: Allt jag säger är sant
Författare: Lisa Bjärbo
Antal sidor: 256
Serie: -
Förlag: Raben&Sjögren

Den här boken handlar om Alicia. Hon går på gymnasiet med sin bästis Fanny och lever ett helt vanligt liv. Men en dag könner hon att nej, hon är inte ämnad för att sitta i skolan hela dagarna, så hon hoppar av. Hon skafffar ett jobb på ett cafè istället, där den grekiska guden Isak kommer in och fikar. Alicias liv går sedan upp och ner, precis som en berg- och dalbana.

Precis så beskrev jag denna bok för en kompis men om du vill ha en "riktig" handling så kan du hitta det här.

Åh, ni förstår inte vad jag tycker om denna bok. Det är nog såhäääääääär mycket, om inte mer. Jag fullkomligt älskar denna bok. Har nog knappast läst nåt bättre. Okej, jo, det finns böcker som uppnår samma nivå men inte är det många. 

Det här är min första bok av Lisa Bjärbo och herregud vad jag ångrar att jag inte har läst hennes första. För hon skriver med ett sådant underbart språk och en sån underbar känsla att man känner precis hur Alicia har det. Man känner igen sig i det mesta och jag älskar handlingen, karaktärerna och nästan allt annat. Så fort jag satte mig med den så ville jag absolut inte släppa den, även om jag var tvungen. Och språket! Åh, det är lättläst men ändå tungt och det är dessutom så fint så jag tycker det känns som en fin, lång dikt. Nej, det finns inget med språket som jag inte gillar, gud så härligt det är!

Karaktärerna likaså. Alla karaktärer är SÅ realistiska att det nästan är otäckt. Jag kunde nästan hitta samma personer i min vardag och det betyder ju än en gång att Lisa är himlans duktig på det hon gör. Min favoritperson är nog ändå Alicias mormor, för hon verkar så himla mysig! Isak också, himlans bra karaktär! En karaktär jag störde mig en del på var Fanny, även fast hon var en bra karaktär i boken och hon är riktigt realistisk så störde jag mig på henne. Men grejen är att ibland så stör jag mig på sådana personer även i verkligheten.

En sak som var mindre bra var den där twisten som kommer. Jag säger inte mer om den men den gjorde mig förvånad först och jag var tvungen att lägga undan boken ett tag. Men efter ett tag, när jag hade funderat, så tyckte jag att jo, det där var nog bra för boken i alla fall. Så man kan säga att den blir bättre när man har fått fundera, även fast i alla fall jag blev förvånad först.

Ja, det är inte så mycket mer att säga, om du inte läst den så gör det! :)

Betyg: 10/10

Stort tack till Raben&Sjögren som var snälla och skickade detta exemplar till mig! :)

Kommentarer
Postat av: Felicia

Har bara sett positiva recensioner på den, kanske ska läsa den?



Har också gjort en book haul och det skulle vara jättekul om du kikade på den och lämnade en liten kommentar om vad du tyckte om den :)

2012-03-31 @ 14:33:09
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: aLva

Jag ÄLSKAR också Allt jag säger är sant, men dock tycker jag inte lika mycket om hennes tidigare Det är så logiskt alla fattar utom du. :)



2012-05-11 @ 19:38:02
URL: http://ingetlivutanbocker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0