Gossip Girl - Cecily von Ziegesar



Bok: Gossip Girl
Författare: Cecily von Zeigesar
Antal sidor: 190
Förlag: Finns utgiven av både Damm och B.Wahlströms, vet dock inte om det är ett sammarbete av nåt slag.
Serie: Gossip Girl
Nästa del: "Ni vet att ni älskar mig".

Handling:

Gossip Girl är den anonyma berättaren som vet alla smaskiga rykten om alla kända människor i New York. Men för att skydda sig själv förkortar hon ner namnen till 1 bokstav. I New York bor Chuck Bass, den troligtvis rikaste och snuskigaste kille i hela stan. Syskonen Dan och Jenny Humprey bor även där, men dom är absolut inte med i "gänget". Även om Jenny gör allt för att bli det, så går syskonen inte på skolan för att dom är födda till det, nej,dom är ute efter en bra utbildning. Även Nate bor där, den oändligt snygga killen som är tillsammans med Blair. Blair är tjejen som man ser upp till, i alla fall tills Serena kommer tillbaka.

Det är där allt börjar. Serena kommer tillbaka, och alla blir påverkade. Nate kommer ihåg sin första tjej, Blair sin bästis som svek och Dan ser den perfekta skönheten som han haft äran att träffa en gång innan. Gossip Girl är såklart inte sen med att hänga med. Hon berättar om Serena så fort hon får chansen och det gör att alla skvallrar om Serena. Vad gjorde hon egentligen borta ett år på internatskolan?
 Det är det stora ryktet i stan och alla är förvånade över att Serena är tillbaka. Men hur ska det gå med Dan, Blair, Nate, Chuck och framförallt Serena när ryktena sprids?


Ungefär så skulle jag nog sammafatta första Gossip Girl-boken. Och ska jag vara ärlig så gillar jag det! Såklart så är det inte som teveserien, Serena har en pappa i boken och Dans och Jennys mamma har varit borta i flera år, vilket hon inte har i serien. Men om man bortser från att det är lite skillnader (undra om dom kan göra en serie av det utan att ändra nåt?), så är den bra. Och det är spännande. Så ja, jag har faktiskt inte så mycket att säga mer än att den var bra och jag ska verkligen fortsätta läsa serien, även om den är annorlunda från teveserien.


(Måste ändå säga att serien är en aning bättre, men boken är fortfarande himlans bra!)

Betyg: 8,5/10



Kommentarer
Postat av: we (bookfrenzy)

Jag älskar verkligen den tv-serien! Ska checka in böckerna också ;)

2011-08-24 @ 16:50:35
URL: http://bookfrenzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0