Helena



Bok: Helena
Författare: Josephine Angelini
Serie: Starcrossed, del 1
Antal sidor: 505
Förlag: Bonnier Carlsen

Första gången Helena Hamilton ser Lucas Delos försöker hon döda honom. Men det som börjar som en pinsam skolkorridorskatastrof blir istället början på ett nytt kapitel i Helenas liv. När Helenas och Lucas känslor för varandra går från iskallt till stekhett visar det sig att deras liv är bundna till en tragedi som utspelade sig för flera tusen år sedan. Kan de trotsa det öde som står skrivet i stjärnorna?

För det första måste jag säga att den här boken är vääldigt lång. Inte bara i sidantal utan även annars också. Jag har läst 500 sidor långa böcker förut men det har inte tagit såhär lång tid. Men den är väldigt bra den här. Så fort man satt med den så kunde man inte sluta. Men jag fick lite panik över att det tog så lång tid (orsak till det får ni se imorgon), för det var inte riktigt planerat.

Men nog med att den var lång och det tog lång tid. Det här är verkligen en skitbra bok. Jag kan nästan säga att den är lysande. Historien utvecklas mer och mer ju längre man kommer och det blir inte en enda tråkig stund. Nej, spänningen håller alla karaktärerna uppe och hela boken får ett större plus tack vare den.

Karaktärerna då. Gud, I LOVE THEM! Åh, alla känns så utarbetade i möjligaste mån och jag bara älskar dom! Framförallt Lucas, Helena och Helenas bästis Clarie. Men resten är också så himla bra. Efter ett tag så känns det som att man känner dom och man tror att man vet exakt vad dom ska svara på nästa fråga. Men icke, då utvecklas dom ännu mer och ända till sista sidan så utvecklas dom. Egentligen förstår jag inte hur man lyckas att utveckla alla (måste säga att det ändå är ganska många karaktärer) hela tiden. Men hon lyckas.

Så sammanfattning: En skitbra bok som är spännande till sista sidan. Tyvärr drar det långa ner lite på mitt betyg men annars så tycker jag verkligen att du ska läsa den här. För den är så mycket mer än läsvärd! :)

Betyg: 8/10 (längden drar ner betyget)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0