Statusläser du?



Ja, det här är nåt som jag funderar lite över. Lånar/köper du bara såna böcker som du gillar eller köper du det för att alla andra läser just den boken?

Jag tänker lite på det här eftersom dom flesta bokbloggare läser ungefär samma böcker, varför undrar jag.

Så hur tänker du?

Jag tror att jag försöker läsa det jag gillar men ibland hoppar det in såna böcker som alla andra läser, och då läser jag dom bara för att "statusläsa" liksom. Ja, jag tror det är så :)

Kommentera gärna, för jag undrar hur ni tänker i den här frågan :)


(tog bara en bild för att det inte skulle bli tomt :P)

Kommentarer
Postat av: Amelie

Jag får ju tips av andra bloggare om de läser en ny bok som de gillar, då kanske jag också provar. Men mest för att den verkar bra, såklart. Men mest går jag efter vad jag själv är sugen på.

Kollar även utgivningen av böcker och planerar vilka jag kanske ska läsa av de nya, och ofta läser ju bokbloggare samma nya böcker :P

2011-07-22 @ 11:18:30
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag läser bokbloggar och ser en massa bokrecensioner på youtube och får inspiration därifrån. Så i stort sätt läser jag bara böcker som jag tycker verkar bra från recensioner osv. Jag går aldrig till bokhandeln eller bibblan och letar efter en random bok självmant. Jag vill alltid ha en lista på specifika böcker så jag vet vad jag letar efter. :)

2011-07-22 @ 19:37:25
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Nea

Jag håller nog lite med de ovan. Jag läser de böcker jag har lust med, men oftast blir det ju sådana böcker som många andra läser eftersom man får höra så mycket gott om dem :)

2011-07-22 @ 20:59:42
URL: http://boknea.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag får ju mycket tips från bloggar och jag sitter ju själv och tittar runt efter nya böcker och när jag ser en bok som verkar bra så vill jag ju läsa den. Visst kan en annan bloggare påverka,man kan bli sugen på en bok som tidigare inte verkade lockande men man kan även känna att man inte vill läsa en bok efter att ha läst en dålig recension. Ibland känner jag att det inte är så smart att läsa recensioner innan man läst boken för då tänker man lätt på vad andra sagt om boken istället för att skapa sig en helt egen uppfattning.

2011-07-22 @ 22:48:39
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Yrsha

Jag har också tänkt på det där med att alla läser samma böcker samtidigt. Till exempel hur alla höll på att sträckläsa Harry Potter innan sista filmen kom. Eller hur alla läste "Mitt perfekta liv" samtidigt.

Jag läser bara böcker som jag tror att jag skulle gilla (om jag inte har fått någon att recensera). Visst får jag idéer på böcker från andra bokbloggare, men jag skulle nog inte läsa en bok som alla andra läser bara för att alla andra gör det. Jag tror att jag lite försöker undvika att läsa böcker när alla andra läser samma :)

2011-07-23 @ 18:08:00
URL: http://haveyoureadthisone.wordpress.com
Postat av: Sofie

Jag läser vad jag känner för, men just nu märker jag att jag går mot att läsa sådant som vuxna snackar om. Kanske för att jag (tyvärr!!) börjar känna mig lite för gammal för ungdomsböcker nu. Sedan är det klart att man påverkas att läsa vissa böcker om de får översvallande beröm i recensioner hos bokbloggare!



Ha det fint! :)

2011-07-24 @ 13:49:44
URL: http://filo-sofie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0