Var är Alaska?



Bok: Var är Alaska?
Författare: John Green
Antal sidor: 223
Förlag: Pocketförlaget

                    Den första vännen             Den första kärleken                  De sista orden

Miles lämnar ett trist, ensamt liv på High School bakom sig och anländer till internatskolan Culver Creek i Alabama en tryckande het dag strax före terminens början. Han längtar efter förändring och ett nytt liv och hoppas kunna hitta det på Culver Creek. Och visst förändras hans liv. Livet på skolan bygger på vänskap, fiendskap och ständiga brott mot skolans stränga regelverk. Inom loppet av något dygn har han fått ett nytt namn, "Bullen, fått en ny vän, Översten, och lärt sig en och annan ny ovana.

Och han träffar Alaska Young - den smartaste, roligaste och snyggaste tjej han någonsin sett. Hon förändrar hans liv mer än något annat, mer än han någonsin kunnat ana...


Åh, vad jag älskar den här boken. Den är lagomt lång, ämnet är starkt, språket flyter lätt och framförallt är den så himla vacker. Jag bara älskar John Greens sätt som han skriver på, alla karaktärerna känns såå realistiska och trovärdiga.

Miles är ju som sagt en nörd, en tönt. Han har inga vänner och han prioriterar skolan högt. Men när han kommer till Culver Creek så förändrar Översten och Alaska hans liv mer än han anar. Och nu ska jag inte spoila men i slutet av boken så älskar jag hans känslor.

Jag trodde inte att boken skulle utvecklas som den gjorde. Jag hade helt andra förväntningar på den men gud så bra det var att det vände åt ett helt annat håll. Man vände sida i längtan att få veta mer och man ville inte att boken skulle ta slut.

Jag kan alltså bara sammanfatta med att den här boken är så otroligt fin. LÄS DEN!

Betyg: 9/10

Ett stort tack till Pocketförlaget som skickade boken. Tack!


Kommentarer
Postat av: Sofie

Gillar också den bok riktigt mycket! :D

2011-07-25 @ 13:12:27
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: we

Verkar vara en mysig bok! :)

2011-07-25 @ 21:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0