Flyga högt



Bok: Flyga högt
Författare: Katarina von Bredow
Antal sidor: 315
Serie: -
Förlag: Raben&Sjögren
Andra böcker av Katarina: Som jag vill vara, Bara inte du, Inte lovlig & Räcker det om jag älskar dig. M.fl.

Det finns koder. Vissa regler. Saker man bara inte gör. När man kommer ny till klassen till exempel. Då handlar det om att inte märkas för mycket. Att vara lagom. Glida in och smälta ihop med de andra.

Så gör inte Silja. Silja gör allt fel. Silja gör tvärtom på alla möjliga sätt - och några till.

Vendela är femton år och har just börjat nian. Hon tycker att det är ganska skönt att vara tillbaka i skolan. Framför allt för att hon får träffa Nils igen, men också för att allt blir förutsägbart; det står på schemat hur dagarna ska se ut.

Men tredje dagen dyker det upp en ny tjej i klassen, Silja. Hon tar plats och struntar helt i alla oskrivna regler. Hon sätter sig var hon vill, hon umgås med vem hon vill och hon verkar inte alls vilja smälta in i klassen. Är hon korkad, trotsig eller bara urstark? Ingen vet, men sensationen är ett faktum. Och plötsligt gäller inte den givna rangordningen, rollerna fördelas om - och inget är längre självklart.

När jag fick veta att den här skulle komma ut så började jag längta så in i bomben! Dom flesta andra sa att den skulle vara så lik "Tusen gånger starkare" så det inte ens var nån idé att läsa den. Jag såg enbart det som en fördel. Men när jag började läsa den så insåg jag hur fel dom flesta andra hade. Den här boken har ingen alls liknelse med "Tusen gånger starkare"! :)

Bokens 50 första sidor är lite sega men efter dom så kunde jag faktiskt inte släppa boken. Den blev sida för sida mer spännande och bra men när jag släppte den så kunde jag inte säga att det var en bra bok. Och varför inte det då? Nej, jag vet faktiskt inte. Men nu när jag har smält den några dagar så kan jag säga att det är en väldigt läsvärd bok. Varför? Jo.

Bredows språk är riktigt bra, det var det som fångade mig sida efter sida. Handlingen är ganska spännande och boken lockade mig så fort jag hade sett handlingen. Jag läste ut den på 5 dagar och det betyder att det har gått fort, och det är ju bra :)

Om jag ska sammanfatta då: En läsvärd bok när man har smält den, men inget speciellt när man precis har släppt den. Det är inget jag kommer komma ihåg men det är en bok som jag är glad över att jag har i bokhyllan. Så om du letar efter en bok du inte behöver tänka så mycket över, läs denna :)

Tack så himla mycket Raben&Sjögren för exemplaret, det är guld värt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0