Jag vill bara att du gillar mig



Bok: Jag vill bara att du gillar mig
Författare: Ingrid Olsson
Antal sidor: 178
Förlag: Raben&Sjögren
Serie: -

Ett klassrum i en gymnasieskola. Där är Andreas, som tänker på tjejen i badhuset som närmade sig honom, såg honom rakt i ögonen, eller var det inbillning? Där är Sofie, som bara vill bli lämnad ifred. Där är Pär, som inte kan lämna Sofie ifred. Där är Katja, med alla sina pins med plågade djur, som skäms för att hon skäms över sin stora rumpa. Där är Filip, som fyller arton imorgon och har panik - han har aldrig fått ligga. Och där är Joanna, som vill ställa sig på taket och skrika rakt ut.
Alla vill bli omtyckta. Alla vill att någon ska gilla dem.

Det här är en ganska liten och känslig bok. Alla tio elever som sitter i klassrummet och deras känslor. Man får föjla en i taget, vilket gör att boken blir lite åt det poetiska hållet och en annorlunda stil att läsa. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är självklart jättefina känslor som Ingrid Olsson beskriver men ibland blir det lite svårt att hänga med, just eftersom det kan i slutet handla om han som är kompis med den som det stod om först. Så ibland blir det lite förvirrat och irrit men annars så är texterna jättefina. Man skulle kunna ha boken i hyllan och gå och ta fram den då och då och läsa en av dom tios liv.

Jag tycker inte att den mäter sig med "Ett hål i själen" men det är ändå en väldigt fin bok. 

Betyg: 7/10

Kommentarer
Postat av: Disa och Sandra

Kolla gärna in våran blogg: www.bookcircle.bloggplatsen.se



Kram!

2011-10-11 @ 10:40:19
URL: http://bookcircle.bloggplatsen.se
Postat av: Linnea

Har träffat, pratat med och varit på skrivarkurs med Ingrid och hon är väldigt djupt och poetisk!

2011-11-08 @ 20:43:19
URL: http://bokmalar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0