Hoppas



Bok: Hoppas
Författare: Åsa Anderberg Strollo
Förlag: Gilla Böcker
Antal sidor: 256


- Varför jag inte åker hem? Varför åker inte du hem?
- För jag har inget. Morsans a-kassa blev försenad och då blev vi vräkta, jag var tio år då och blev placerad. Men du verkar ju ändå ha ett hem?
Jo. Men handlar det bara om tak över huvudet? Vill man inte ha mer än så för att kalla det ett hem? Jonna försöker förklara - ilskan, skammen och sorgen över att mamma aldrig brytt sig, inte ens när hon nu lovat, hennes resa som blev droppen och sen alla försöken, alla misslyckade jävla telefonsamtal hem till mormor.
- Du stack för att du blev arg? Men du verkar ju inte arg längre?

Ett par dagar före jul får Jonna nog. Tar jackan och skolväskan och drar till Stockholm, tänker att hon ska skaffa jobb och bostad och rädda sig själv. Eller något. Men ingenting blir som hon vill, och livet som hemlös är också krångligt. Förbannat krångligt.

Det handlar om Jonna som alltid hoppas för mycket, om Alex och Elina som slutat hoppas för länge sen, och om den sista utvägen. Det går kanske inte att fly ifrån problemen, men vad finns det för alternativ?

Okej, idag tänker jag sammanfatta mig kort:

Måste säga att Hoppas är en otroligt stark bok om ett otroligt stark ämne. Jag sträckläste från sida ett och sen var jag fast. Helt otroligt vilket himmlans bra bok det här är! Så fort Jonna lider, så lider man själv, så fort hon skrattar, ler man för sig själv. Kan bara sammanfatta med att det är en helt makalöst bra bok!

Betyg: 9/10

Och tack Gilla Böcker för möjligheten att läsa den på datorn och tack för det fina exemplaret som kom i brevlådan! :)



Kommentarer
Postat av: Anna

Svar:(förlåt för sent svar) Jag har alltid svårt att läsa i skolan, även om det är tyst. Jag vet faktiskt inte varför.

2011-09-07 @ 20:23:24
URL: http://bookshelf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0