Den vita katten



Bok: Den vita katten
Författare: Holly Black
Antal sidor: 282
Förlag: B.Wahlströms
Serie: Berörarna, del 1

Tänk om dina drömmar plötsligt kändes mer verkliga än dina minnen?
"Här är sanningen om mig, i stora drag: Jag dödade en tjej när jag var fjorton år gammal. Hon hette Lila, hon var min bästa vän och jag älskade henne. Jag dödade henne iallafall."

Cassel Sharpe dödade sin vän Lila. Han vet det, hans familj vet det. Men hans minnen om mordet är otydliga. Han minns inte händelsen, bara hur han står över hennes döda kropp med ett leende på läpparna. Men mordet är inte det enda som han har svårt att minnas. Hela hans förflutna är fullt av utspridda minnesluckor.
Som för att göra det hela ännu konstigare så börjar han drömma konstiga drömmar. Drömmar om en vit katt. När han en natt vaknar upp på skolans tak utan minsta aning om hur han hamnat där så är det inget tvivel om saken: det är något som inte är som det ska.
Texten är härifrån.

Oj, vilken bok! Jag hade aldrig någonsin förväntat mig en så bra bok när jag hörde talas om den. Det enda jag tänkte var: Den verkar ju bra, den måste jag läsa! Ni förstår inte vad jag ångrar mig att jag inte läste den i höstas, då det var kvällsmörkt och så, för då hade jag ju blivit lite skrämd också! :)

Okej, jag ska samla mig en del. I början tyckte jag att den var en aning seg och jag kände mig inte frestad att läsa vidare. Jag tyckte enbart att det inte var en bok för mig och gav lite lätt upp efter sida 50. Men jag höll i och läste några sidor om dagen. Det var inte många, men det räckte mycket väl för att få mig fast. Efter den sega starten så ville jag bara läsa vidare och jag ville hålla i boken så fort jag kunde. Tyvärr så har man ju inte möjlighet att hålla i den hela tiden. Jag läste så mycket jag hann och det var lika svårt varje gång att lämna den.

Om man nu bortser från den sega starten så tycker jag väldigt mycket om handlingen. Den utvecklas hela tiden och det blir bara mer och mer spännande. Idén med berörare är helt fantastisk och den är nyskapande på något sätt. Vem vet, det kanske finns berörare i våran värld? :P

Skämt åsido, men jag blev lite skrämd när jag hade kommit in i boken. Jag började fundera om dom faktiskt fanns på riktigt. Då tycker jag att man har lyckats som författare.

Karaktärerna är fint utvecklade men det finns vissa utav dom som jag inte tycker om. Jag kan väl bara nämna bokstaven A så fattar ni som har läst den vad jag menar. Och jag älskar L i boken! Helt fantastisk karaktär! :)

Ja, för att inte bli för långrandig om hur bra den var så kan jag även säga att det fanns en undermening genom hela boken som jag inte tyckte om. Det var som en liten irriterande mygga surrandes i örat. Det gör att jag drar ner lite på betyget.

Men jag tycker absolut att du ska läsa denna om du inte har gjort det! :)

Betyg: 7/10

 

Och tack så himla mycket till B.Wahlströms för det fina exemplaret! :)


Kommentarer
Postat av: Lisa

SV: Nämen tack så mycket! Din är också jätte fin! :)

2012-02-12 @ 10:36:07
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Amelie

Svar: Åh, juste, vi delar födelsedag. För visst har vi nämnt det för varandra förut? :) något glömsk

2012-02-13 @ 22:27:20
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/
Postat av: Amelie

Svar: Självklart! :)

2012-02-15 @ 21:38:04
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0