Cirkeln

 
Bok: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Antal sidor: 515
Förlag: Pocketförlaget (ursprungligen Raben & Sjögren)
Serie: Tror att den heter Engelfors-trilogin?
 
Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.
Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem. En natt då månen färgats mystiskt röd förs alla sex till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.
De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia. Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem.
 
Cirkeln är en av de mest omtalade svenska böcker på lång tid tror jag. Den har blivit stor världen över och jag tror att det ska bli film av den också även fast författarna inte står bakom produktionen längre. Jag hade skyhöga förväntningar på denna eftersom att alla som jag vet har läst denna bok älskar den. Kan en bok verkligen bli älskad av alla? Ja, tydligen.
 
Jag har haft den i bokhyllan ganska länge men aldrig riktigt känt för att plocka upp den, dels för att den är väldigt tjock, dels för att jag inte tyckte att det verkade vara en handling för mig. När jag väl plockade upp den, då kunde jag inte släppa den. Allting var spännande och man sitter som på nålar för karaktärernas känslor och handlingar. Jag fullkomligt älskar blandningen på karaktärerna och jag tycker faktiskt om allt det mystiska, det som jag var mest misstänksam emot. Jag tycker om sättet dom skriver på och hur handlingen bit för bit alltid utvecklar sig. Jag tycker om att några av karaktärerna är starka och handlingskraftiga. Jag tycker även om att det först verkar som att det är något helt annat än vad det egentligen är.
 
Jag tror att jag är en av dom sista inom bokbloggarvärlden som läser denna och jag hoppas verkligen att dom som inte har tagit upp den än gör det. Man tycker ju om den!
 
Något jag däremot inte tyckte om var när boken närmade sig runt 400-450 sidor. Då tyckte jag att den var lite seg och även om handlingen gick framåt så gick det extremt långsamt. Även om det är ett minus så blir det jämnt upp när det är ett så spännande och bra slut!
 
Jag måste också säga att jag kommer aldrig förstå hur två människor kan samarbeta ihop något såhär bra, det är helt otroligt! :)
 
Betyg: 8,5/10
 
Stort tack till Pocketförlaget som ville skicka detta exemplar! :)

Kommentarer
Postat av: Beate

Jag har inte heller läst Cirkeln! :P Och här är ett litet tips: Lyssna på Saras prat i Sommar i P1! Det var jätteintressant, kolla in på min blogg om du är nyfiken :)

Svar: Okej, det ska jag absolut checka! :)
None None

2012-08-02 @ 17:03:24
URL: http://bokbeate.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0