Du glömde säga hej då

Omslagsbild: Du glömde säga hej då
Bok: Du glömde säga hejdå
Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 433
Förlag: Rabén & Sjögren
 
Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta.
Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? Kanske kan grannkillen Dave hjälpa henne att ta reda på det.
(texten kommer från rabensjogren.se och du kan läsa mer här)
 
Åh, SarahDessen skriver så underbart och hon har sådana underbara karaktärer! Jag hörde om den här boken precis efter att jag hade läst den andra på svenska och redan då funderade jag på att köpa den på engelska för jag fastnade direkt för handlingen. Just med att hon byter "karaktär" varje gång och att grannkillen kan ta reda på det, mums! Det är sådana här böcker jag fastnar för!
 
Som vanligt med Sarah Dessen så tar det ungefär 100 sidor innan man kommer in i boken. Eftersom jag är van och bara älskar hennes skrivsätt så stör det inte mig över huvud taget. Jag kan dock tänka mig att det stör dom som aldrig läst något av henne innan. Men som sagt, det tar ungefär 100 sidor innan man kommer in och i detta fallet var det bra, för jag ville hinna långt och då det inte händer så mycket i början underlättar då att jag kommer snabbt fram. Sedan när storyn började på riktigt så var jag helt, helt fast! Jag kunde för sjutton inte släppa boken! Otroligt spännande och varje sida så kände man med varenda karaktär! Jag ska inte spoila slutet men för er som läst den, fy, jag höll på att börja störtgråta! Så otroligt bra slut! Jag tycker även om tanken med att det är grannkillen som lär känna henne, för även om den storyn redan finns (lola and the boy next door, t.ex.) så är det en story jag aldrig kan få slut på!
 
Karaktärerna i denna bok är nog bättre än i de andra två böckerna jag läst av henne. Alla, verkligen alla, är väl genomtänkta och känns väldigt realistiska. Mina personliga favoriter är Mclean och Dave. Speciellt Dave, tänk om han skulle finnas i verkligheten, han är så himlans underbar!
 
Ja, jag tror inte att jag behöver säga så mycket mer, full pott här! :D
 
Betyg: 10/10
 
Tack och åter tack till Rabén & Sjögren som skickade exemplaret! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0