Resten får du ta redan på själv



Bok: Resten får du ta reda på själv
Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 475
Serie: -
Förlag: Bonnier Carlsen

Tänk att du är en av skolans mest populära tjejer, du har skolans mest eftertraktade kille som pojkvän och ditt liv är sådär perfekt som det ska vara i high school. Tänk sedan att det är fredagen innan amordagen och det är du som får flest rosor. Tänk även att du är på festen som alla är på på kvällen och när du åker hem med dina fulla kompisar i en bil, så dör du. Tänk sen att du upplever detta sju gånger om.

Samantha dör efter en fest den 12 februari. Det gör fruktansvärt ont och allt blir svart. Nästa sak som händer är att hennes väckarklocka ringer och det är den 12 februari igen. Var allt en mardröm? Nej, tyvärr inte. Hon måste bara fixa en sak innan hon försvinner. Sju gånger vaknar hon på samma dag.
Tjatigt? Inte ett skit! Sjukt spännande? Absolut! Och vi får en del tips om vad som verkligen är viktigt i livet. Resten får vi ta reda på själva.

När jag precis hade läst ut den här boken så visste jag inte alls vad jag tyckte. Det var på något sätt en lite underlig bok. Sådär tänkvärd men ändå så orealistisk. För ingen vet ju vad som egentligen händer när man dör, det är ingen levande person som har svaret på den frågan. Men Lauren Oliver har för mig tagit döden till en ny nivå inom skrivandet. Jag skulle aldrig kunna komma på denna idé och sedan kunna beskriva så målande hur det är när just Samantha dör.

Men jag vet fortfarande inte hur jag känner inför denna bok. Det är definitivt en bra bok och alla karaktärer är sådär highschool-aktiga som bara highschool-elever kan vara. Alla karaktärer är bra även fast jag till en början inte alls gillade Samantha. Men sedan växte hon i mina ögon. Kent är min absoluta favoritkaraktär, en himlans gullig kille. Resten var liksom sådär förväntat bra, sådär som det ska vara.

Okej, jag ska sammanfatta det såhär: Det här är en bok som jag tycker att alla ska läsa, kanske inte för att det är en såndär lysande WOW-bok, utan för att det är en fin bok som ger en mycket att tänka på i efterhand. Därför ska alla läsa den.

Betyg: 7/10

Stort tack till Bonnier Carlsen som skickade detta exemplar till mig! :)

Kommentarer
Postat av: Felicia

Jag läser den här just nu, och än så länge tycker jag att den är jättebra! :)

2012-03-02 @ 12:06:16
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej!



Jag har länkat din blogg på min blogg och jag undrar om du skulle kunna länka mig också?

2012-03-09 @ 20:05:56
URL: http://www.minfantasyvarld.blogspot.com
Postat av: Anna

Svar: Ja, paketen är jättefina. Jag läser också boken just nu. Vad tycker du om den?:)

2012-03-09 @ 21:03:39
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag ser fram emot att läsa denna bok :)

2012-03-09 @ 22:21:49
URL: http://heisweet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0