Insurgent

 
Bok: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Antal sidor: 384
Förlag: Modernista
Serie: Divergent, bok 2
 
Läs inte denna recension så länge du inte läst bok 1, Divergent.
 
Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.

Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga.

Tris har förändrats, dels genom sin beslut, men också av på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.

 

Detta är alltså bok 2 i Divergent-serien. Divergent var en hypad bok som jag lyssnade på för inte alltför länge sen. Den boken var precis lika bra som alla sagt att den var. Därför var jag extremt sugen på denna direkt efteråt. När jag sedan fick hem den i brevlådan bara kastade jag mig över den och sedan var jag fast. Denna bok är precis lika bra som ettan.

Insurgent är en bok där man bara vänder sida för sida. Så fort jag började läsa så kunde jag verkligen inte sluta. Sidorna bara väller fram och helt plötsligt, vare sig man vill eller ej, så har man tagit sig till slutet. Denna bok är otroligt, otroligt underbar!! 

Jag älskar hur alla karaktärer utvecklas i denna bok, alla har fått en högre nivå och jag tycker till och med att språket har förbättrats en del. En karaktär jag tycker väldigt mycket om i denna bok (okej, hen var favorit i Divergent också) är Four. Jag verkligen älskar honom eftersom han säger emot Tris och enligt mig är en av dom få som resonerar korrekt. Annars tycker jag överlag att alla karaktärer känns väldigt väl uttänkta och på rätt ställe vid rätt tidpunkt. 

Under alla actionscener är det ibland så att jag nästan blir rädd för att det känns så bra skrivet. När jag tänker efter är det inte bara där det är bra skrivet. Hela boken är extremt välskriven och tack vare det och en himla spännande handling gör att man - som sagt - flyger igenom hela boken. Denna bok innehåller också, precis som Divergent, en massa twists som gör att man inte har en aning i början hur det hela kommer sluta. Det är mycket spännande att se vad som händer på nästa sida just för att det är relativt oförutsägbart.

Jag har bara en sak till att tillägga. Jag ÄLSKAR denna bok. 

Stort TACK till Modernista som ville skicka mig detta fina exemplar! 

 


Kommentarer
Postat av: Alva

tyvärr håller jag inte med, tyckte den var rätt seg och förutsägbar, någonstans i mitten och precis i slutet hände det spännande saker, men annars var jag tyvärr rätt besviken...

2013-09-24 @ 22:05:30
URL: http://photoandfantasy.blogspot.se
Postat av: Alva

tyvärr håller jag inte med, tyckte den var rätt seg och förutsägbar, någonstans i mitten och precis i slutet hände det spännande saker, men annars var jag tyvärr rätt besviken...

Svar: jaha, nejmen vad synd! men det är väl tur att vi tycker olika :)
None None

2013-09-24 @ 22:05:31
URL: http://photoandfantasy.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0