prestationsprinsenssan

 
Bok: Prestationsprinsessan: min revolt mot duktigheten
Författare: Cajsa Tengblad
Antal sidor: 118
Förlag: Libris
Serie: -
 
 
Jag ser så lycklig ut. Permanentat, blonderat hår, studentklänning med axelvaddar, solarium- brunt ansikte och ett stort, bländvitt leende. Året är 1989, och jag tar studenten på Nolaskolan i Örnsköldsvik med toppbetyg.
"Du kan bli vad som helst!"
 säger de till mig.

Dagen efter får Cajsa Tengblad reda på att hennes föräldrar ska skilja sig. Mitt i studentglädjen kommer sorgen -- men Cajsa tar på sig "allt är bra"-masken och fortsätter fira och planera för framtiden som om inget hade hänt.

Prestationsprinsessan är Cajsas egen berättelse om sitt liv och vad hon har lärt sig. För visst är det roligt att kunna prestera och att lyckas, men med inre och yttre krav kan det resultera i en omänsklig press. Cajsa har kämpat med ätstörningar och stressymptom och upplevt hur duktigheten mer än en gång blivit en piska.
 
 
 
Detta är en typ av självhjälpsbok där man utifrån Cajsas egna situationer och hennes liv så får man tips och råd om hur man kan hitta sitt egna värde igen utan att se till alla prestationer/jobb etc man har gjort.
 
Jag plockade upp denna bok eftersom jag själv har extremt höga prestationskrav på mig själv och ända sen min pappa dog har jag inte haft samma energi som innan så jag har inte kunnat prestera som jag velat.. Dock kan jag inte säga att denna bok hjälpte mig framåt, den är bra och läsvärd och om du vill ha hjälp med dina prestationskrav så ge den en chans. Men precis som "Du äger" av Mia Törnblom så har jag svårt för dessa böcker, dom är intressanta och säkert jättebra självhjälpsböcker - men dom biter inte på mig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0