Eleanor & Park

 
Bok: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell
Antal sidor: 328
Förlag: Orion books
Serie: None
Andra böcker av författaren: Fangirl, Landline och Attachments
 
Eleanor is the new girl in town, and she´s never felt more alone. All mismatched clothes, mad red hair and chaotic home life, she couldn´t stick out more if she tried. Then she takes a seat on the bus next to Park. Quiet, careful, and in Eleanor´s eyes, impossibly cool, Park´s worked out that flying under the radar is the best way to get by. 
 
Slowly, steadily, through late-night conversations and an ever-growing stack of mixtapes, Eleanor and Park fall in love. They fall in love the way you do the first time, when you´re sixteen, and you have nothing and everything to lose... 
 
 

Nu har jag läst den. Äntligen har jag läst denna omtalade bok. För jag tror inte att någon av er har missat Eleanor & Park, men ni har antagligen sett det andra omslaget. Om jag ska börja med att prata om det. Först när jag hämtade boken på bibblan tyckte jag att det här omslaget var jättefult om man jämförde med det andra ljusa, fina, när dom sitter med hörlurar på sig och delar sladd. Men sedan, när jag hade kommit över den besvikelsen, så måste jag säga att jag tycker om det här omslaget. Jag tycker det är fint med tjejen med kappan och killen på bänken. Jag tycker även vädligt mycket om baksidan (som jag inte har en bild på..) där det är 6 skåp bredvid varann. Mycket tjusigt. 
 
Om jag nu ska prata om handlingen. Jag trodde att den här boken skulle vara sådär, ni vet, fluffig, "flyga-på-rosa-moln" -ish. Och till en början tyckte jag att den var så, absolut. Det var ett väldigt lätt språk och jag tyckte väldigt mycket om den. Dom började bli kära i varandra och trots Eleanors trasiga familj så funkade det bra enligt mig. Sedan, när jag hade kommit till ungefär hälften, då började jag bli uttråkad. Riktigt uttråkad. Det kändes som att saker bara upprepades hela tiden, Eleanor klagade på att hon var ful och tjock, och I get that, hon kände så, men i HELA boken?? Det kändes lite väl överdrivet. Och dessutom fick jag bara ont i magen när Park fick ut för att hon hade kaosartade känslor. Lilla Park var ju så fin ju! Överlag funkar handlingen bra men om jag vore Rainbow Rowell hade jag kortat ner boken med ca 70-100 sidor, då jag känner att allt går extremt långsamt fram och det bara upprepas. 
 
Nu ska inte jag spoila någonting här, men jag måste bara få ut mina åsikter om det där slutet. Jag kan inte säga att det var oväntat för mig utan det var något jag antog skulle ske förr eller senare. Dock tycker jag inte att det var ett vidare bra slut, då jag hade velat att det hade löst sig åt andra hållet istället. Nej, jag är mycket missnöjd med slutet och jag kände dessutom att det blev väldigt drastiskt på få sidor medan den annars så händelselösa handlingen var på många sidor. Det kändes ganska oplanerat. 
 
Om jag skulle bedöma boken överlag så får den ändå godkänt. På Goodreads fick den 3/5, vilket ändå är övervägande bra. Jag tyckte väldigt mycket om Park och hans familj medan jag inte alls gillade Eleanor särskilt mycket och inte hennes familj. Handlingen är också helt okej, men som sagt så skulle jag kortat ner den en aning. Kanske hade jag väldigt höga förväntningar på denna bok eftersom många har hypat ganska mycket om den, och jag trodde att det var likvärdigt med Anna and the french kiss. Det var den inte enligt mig men den var ändå helt okej. 
 
Jag tycker att den är läsvärd men kanske inte mer än så. Jag känner mig ganska splittrad men jag tycker att du ska läsa den om du vill läsa en contemporary och en bok med lätt språk. 
 
Eleanor & Park kommer ut på svenska den 10:e mars i år! Himla kul tycker jag, att svenska förlag är så insatt i YA-böcker! :)
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!
Eftersom det är Alla hjärtans dag idag så tänkte jag sprida lite kärlek (det är ju så dumt egentligen att jag bara gör det på just den här dagen, jag tänker ju ofta på hur mycket jag gillar er, men jag tänkte att jag kanske äntligen skulle göra slag i saken)

jag tycker att din blogg är väldigt mysig och jag älskar dina videor eftersom de också alltid är så himla mysiga! :D Dessutom tycker jag att du är så sjukt mysig och trevlig du också (känner att jag använder ordet mysig väldigt mycket^^). Men ja, jag tycker i alla fall att du är supertrevlig och jag älskar din blogg massvis! :D

Tack för en toppenblogg, jag hoppas att du har haft en superbra dag! :D

Svar: Hej!
Åh!! Du är så underbar! Tacktacktack!!! Denna kommentar gjorde verkligen min dag Anna, tack! :D

Måste säga detsamma också, dina videos är favvisar bland mitt youtube-flöde och jag tycker att du är så klok och härlig! Åh, tack för att du finns kära du! :)
None None

2014-02-14 @ 18:46:00
URL: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0