lite tankar om bokberoende

Jag har tänkt på en sak väldigt länge men igår slog det mig på riktigt. Igår fick jag lösningen på mina tankar. Så jag tänkte dela med mig av dessa och jag garanterar inte logiska förklaringar eller korrekta känslor, men jag vill ändå veta hur ni känner.
 
Jo, det slog mig igår att mitt bokberoende är lite jämförbar med en diet. Och nu tänker ni: what, vad menar hon, hallå så är det inte alls!! Men jag ska förklara mina tankar. 
 
Om man går på diet för att gå ner i vikt, då håller man koll på vad man äter, räknar kalorier eller fett eller kolhydrater, beroende på vilken diet man äter. Oftast äter man diet samtidigt som man börjar träna och då vet jag att med vissa dieter får man då äta mer, man har liksom "tjänat" in den maten. Och jag såg direkt en koppling till mina böcker! I år är jag med i Boktyckes utmaning (har skrivit om den många gånger, ni hittar den här.) Det går ut på att man ska bocka av olika punkter gällande böcker, t.ex: "Läs en bok med ett blått omslag". Jag ville vara med i den för att jag tyckte att det var en fin chans att få läsa böcker jag annars kanske inte skulle läsa och jag tyckte att det skulle vara kul att bocka av olika punkter. Vill ni veta hur det slutade? Det slutade med att jag skrev upp en bok för varje punkt. Jag skrev upp 65 olika böcker som jag ville ha läst innan året skulle vara slut. 65 böcker skulle innebära ca 5.5 bok/månad för att jag skulle klara det. Och jag tror att det var någonstans där som "störningen" kom in, att jag började ha koll, att jag började räkna hur många sidor jag behövde läsa per dag för att klara mitt mål. Jag började reservera upp till 15 böcker på bibblan trots att jag redan hade så många olästa böcker i bokhyllan (som jag dessutom hade planerat in i listan!) och högen med låneböcker bara växte. Jag blev stressad för jag hade så mycket i skolan och sen en dag, då satt jag hemma med 70 olästa böcker och 20 låneböcker och kände att jag klarar inte mer. Så då lämnade jag tillbaka låneböckerna och tänkte: jag läser en egen bok, då får jag låna en bok. Men då var jag tillbaka i "störningen" och "tjänade in böckerna". Att jag var tvungen att göra någonting för att få läsa en annan bok som jag var sugen på.
 
Efter det tappade jag min läslust lite, hamnade i en svacka och sen började jag inte riktigt igen för att det hände så mycket på skolan osv. Och igår kväll kom jag fram till detta, att det nog är som en störning jag haft (har?). För det har blivit lite laddat med böcker, och ni får inte ta detta fel, jag älskar böcker och att läsa mer än något annat men det har blivit lite, ångestfyllt. Och jag tycker att det är så synd, för som sagt, jag älskar ju mina böcker och allting runt om det, bloggen och alla ni underbara människor! 
 
Jag säger inte att jag ska sluta blogga eller sluta läsa eller att det alltid kommer vara såhär. Men jag säger i alla fall upp mig från alla slags krav någonsin nu. Jag tänker ta bort goodreads och radera listan över alla böcker jag tänkt ut. Jag tänker hitta tillbaka till den där spontana känslan över att hitta en bok jag inte hade nån aning att den fanns innan jag såg den i butiken. Jag vill hitta tillbaka till en känsla som jag inte haft på några år. Framförallt vill jag läsa för att jag vill och inte för att jag måste. Jag vet att jag har pratat om detta förut, men när jag igår insåg att det var nån slags av störning, även om den inte är så seriös, så vill jag gärna komma ur det. Jag vill inte vara sådan. Jag vill på något sätt vara fri.
 
(Nu vill jag tillägga några saker:
1. Om jag skulle läsa det här själv så skulle jag tycka att det var fel av mig att jämföra med en diet, för jag tycker dieter är så utomordentligt dumt och att man ska försöka vara nöjd med sig själv, hur man än än och ser ut. Jag kämpar varje dag för att människor i min närhet ska se hur fina och bra dom är. Om du tar illa upp av detta inlägg så ber jag verkligen om ursäkt och håller med dig, det är fel av mig, men jag var på något sätt ändå tvungen att få lätta mig och detta var den insikt jag fick igårkväll och insåg att det var liknande. 
2. I detta inlägg kan det låta som att jag har mått väldigt dåligt av detta, jag har inte farit så illa förutom att jag haft en väldig stress inom mig, men ni får inte tro att detta har fått mig att må så dåligt som det verkar i texten.
3. Ni får gärna kommentera era åsikter, hur ni tänker om detta och hur ni upplever det!! För jag är så intresserad och se hur ni tänker och om ni ens har tänkt tanken eller har/har haft den här stressen. 
4. Jag är fortfarande osäker på om jag ska publicera det här eller inte, för ni tycker kanske att detta är hemska tankar av mig..)
 
 
Sedan vill jag också tillägga: När jag inte är här och bloggar om böcker, så finns jag även här,  där jag bloggar om mitt personliga liv, så vill ni ha livstecken ibland så finns jag där. :)

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Aww, vad tråkigt att du känner så. Läsutmaningen är ju tänkt att öka läslusten och inte att skapa stress. Men jag förstår absolut vad du menar, är man tävlingsinriktad så kan ett nöje väldigt lätt bli ett "jobb". Men det tror jag kan hända med allt och inte med bara böcker, t.ex. om man spelar basket på hobbynivå först och sedan börjar tävla i det. Det går liksom från nöje till något allvarligt och helt plötsligt ersätts det roliga av stress i stället.

Jag brukar själv inte känna någon stress över böcker men däremot så kunde jag ibland känna stress över att hinna med blogginlägg. Därför så har jag dragit ner antalet blogginlägg i veckan nu för att hinna med andra saker. Jag tycker att det är bra gjort av dig att ta avstånd till de saker som för stunden skapar negativ energi. Hellre det än att fortsätta i en ond spiral. Håller tummarna att du får tillbaka läslusten snart!

Svar: Självklart kan detta hända med vilket intresse som helst och det är ett farligt beteende som jag och andra har, superdumt egentligen!
Tack för att du delade med dig Anna! Jag förstår precis vad du känner och tycker du gör det bra som skriver så många inlägg ändå! Jag tycker du är klok som tar avstånd när du känner för det, för det är ju på så sätt man kan hantera det utan att gå in i väggen, så att säga. Jag hoppas också att min läslust kommer tillbaka och tack för att du skriver så bra på din blogg! :)
None None

2014-03-16 @ 23:01:54
URL: http://boktycke.se
Postat av: Amelie

Jag känner igen mig massor i det du skriver! Jag har väldigt länge haft Goodreads-utmaningen på 50-60 böcker, så sisådär 4-6 böcker per månad. Därför har gått runt och tänkt att vid ungefär den femte varje månad borde jag ha läst en bok, den tionde en till och så vidare, för att hålla mig på banan. Ligger jag efter? Stress.
Sedan planerade jag vilka böcker jag skulle läsa varje månad. Jag hade en anteckning på mobilen där jag hade listat minst en månad framåt vilka ca 5 böcker jag skulle hinna med. Blev en bok uppskjuten till nästa månad? Stress.
Läser jag ingenting på två hela dagar? Stress. Går boken för långsamt att läsa för mig? Stress.
Kan även nämna att detta var extra extremt under perioder när jag fått recensionsexemplar - vilket givetvis är superroligt, men ja, de ska ju klämmas in i TBR-högen och hinnas med en viss månad/vecka.

Det är mer såhär i efterhand som jag kan se detta ordentligt. Just nu är jag inne i lite av en "livskris" med studenten som väntar runt hörnet och all stress kring vad som ska hända därnäst, så jag läser inte alls lika mycket som vanligt och har helt tappat kontroll över min "planering" om vad jag ska läsa. Jag kan ju säga att jag saknar det lite, för det gav mig en känsla av att ha någonting i livet som var ordningsamt och strukturerat (för det är resten av mitt liv väldigt sällan). Men samtidigt är det väldigt skönt att just nu gå till min bokhylla och bara plocka upp en bok som jag känner för - jag har ändå så mycket i skolan just nu att någon form av struktur i bokläsningen känns jobbigt.

2014-03-17 @ 00:06:23
URL: http://www.ameliesboktips.blogg.se
Postat av: Amelie

Jag känner igen mig massor i det du skriver! Jag har väldigt länge haft Goodreads-utmaningen på 50-60 böcker, så sisådär 4-6 böcker per månad. Därför har gått runt och tänkt att vid ungefär den femte varje månad borde jag ha läst en bok, den tionde en till och så vidare, för att hålla mig på banan. Ligger jag efter? Stress.
Sedan planerade jag vilka böcker jag skulle läsa varje månad. Jag hade en anteckning på mobilen där jag hade listat minst en månad framåt vilka ca 5 böcker jag skulle hinna med. Blev en bok uppskjuten till nästa månad? Stress.
Läser jag ingenting på två hela dagar? Stress. Går boken för långsamt att läsa för mig? Stress.
Kan även nämna att detta var extra extremt under perioder när jag fått recensionsexemplar - vilket givetvis är superroligt, men ja, de ska ju klämmas in i TBR-högen och hinnas med en viss månad/vecka.

Det är mer såhär i efterhand som jag kan se detta ordentligt. Just nu är jag inne i lite av en "livskris" med studenten som väntar runt hörnet och all stress kring vad som ska hända därnäst, så jag läser inte alls lika mycket som vanligt och har helt tappat kontroll över min "planering" om vad jag ska läsa. Jag kan ju säga att jag saknar det lite, för det gav mig en känsla av att ha någonting i livet som var ordningsamt och strukturerat (för det är resten av mitt liv väldigt sällan). Men samtidigt är det väldigt skönt att just nu gå till min bokhylla och bara plocka upp en bok som jag känner för - jag har ändå så mycket i skolan just nu att någon form av struktur i bokläsningen känns jobbigt.

Hoppsan, lång kommentar! Men där har du mina tankar. Jag tycker förresten att din liknelse med dieter är ganska smart! Jag förstår vad du menar. Nu har jag aldrig varit en diet-människa, så kanske är det därför jag inte blir upprörd? Haha.
Men kör på med att läsa precis vad du vill för att du vill!

Svar: Åh vad skönt ändå att du också har insett att du ska läsa efter dina villkor! Det är så dumt att vi så lätt skjuter in det som ett "måste". Tack för dina tankar och hoppas du tar hand om dig!<3
None None

2014-03-17 @ 00:07:49
URL: http://www.ameliesboktips.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0