Flytande i vatten

 

Bok: Flytande i vatten
Författare: Kjetil Johnsen
Förlag: B.Wahlströms
Antal sidor: 181
Övrigt: Lånad

En varning för spoilers eftersom det här är den fjärde boken :)

En vacker och varm sensommardag. En pojke och en flicka badar för första gången tillsammans i den lilla insjön. De vet inte att de snart ska upptäcka liket. Flytande i sjön, inlindad i plast, naken. Och det är någon de känner.

Vilde och Nick delar en fruktansvärd hemlighet. Överallt finns det intriger och dolda motiv. Allt verkar hänga ihop och allt blir bara trassligare. De känner båda att de håller på att tappa kontrollen över sina liv. Vilde får dubbla budskap av Trine och Nick är nära att mista Nora. Och vad är det för egna hemligheter Nick bär på? Varför har han en revolver och vem är egentligen hans syster?
Samtidigt blir Benedictes liv allt snårigare, och hon känner sig allt mer ensam. Hon vet att hennes pappa döljer något och hon förstår sin mammas missbruk allt mer. Benedicte kan själv inte hålla sig undan de små tabletterna som förminskar hennes oro och rädsla

Vad jag tänker då? Ja, jag vet faktiskt inte. Jag tycker absolut inte att det här var någon bra fortsättning på trean. absolut inte. Men om jag ska fundera på hur den var som bok, nja, det är väl kanske en lika stor besvikelse.

I dom förra böckerna så har det ändå varit lite spännande att läsa vidare eftersom dagarna räknas ner i varje bok, men i denna så avslöjas vem som mördas och nja, det blir inte samma spänning riktigt. Dessutom så tycker jag att den här boken anspelar mer på kärleken och deras förhållande istället för att fokusera så mycket på mordet.

Men slutet är som vanligt att man bara vill kasta sig över nästa bok. Men jag känner såhär: Är det verkligen värt att ta sig igenom 180 sidor för att tycka att dom sista 5 är bra? Nej, jag tycker faktiskt inte att det är riktigt värt det. Vi får se om jag fortsätter att läsa serien men den här boken gjorde mig besviken.

Betyg: 2/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0