Glashuset



Bok: Glashuset
Författare: Rachel Caine
Förlag: Styxx fantasy
Antal sidor: 311
Antal kapitel: 17
Serie: Vampyrerna i Morganville, del 1 (Morganville Vampires)

Baksidetext:

När Claire Danvers kommer till Morganville för att plugga på college tror hon att hennes största problem är de brutala tjejerna i elevhemmet. Men Claire inser snart att det finns värre saker i Morganvilles nattmörker - starka, hungriga krafter som törstar efter blod och gör vad som helst för att få det de vill.

Claire finner skydd i Glashuset tillsammans med tre andra udda karaktärer: gotharen Eve, rebellen Shane och den mystiske Michael som försvinner varje morgon och dyker upp igen vid solnedgången. Men frågan är om ens deras gemensamma krafter räcker för att hålla dom vid liv tills solen går upp?

Jag började läsa den här boken en kväll när jag hade läst i Harry Potter ett antal timmar och ville bryta med något annat. Jag tog egentligen första bästa bok som låg nära och det blev den här. Och tur var väl det, för jag fasta direkt! Efter ungefär fem sidor så var jag helt fast, jag kunde verkligen inte lägga ifrån mig boken, ni vet när man borde sova men kan inte för att man har en så bra bok, precis så var det för mig då. Jag låg uppe alldeles för länge den kvällen enbart för bokens skull och dagen efter var det första jag gjorde att ta upp den igen.

Okej, jag ska försöka skärpa mig och faktiskt skriva som jag brukar. Handlingen tyckte jag väldigt mycket om, en bra idé och jag tycker om att dom här vampyrerna faktiskt inte är snygga och sådär härligt farliga utan dom här vampyrerna dödar en om man inte är på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Jag tycker om att hon framställer vampyrer som någon dåligt, för nu på länge så har vampyrer varit något väldigt bra. Och nej, jag har absolut inget emot vampyrer men förstå min synpunkt. Dom framställs på ett annat sätt i denna bok och det sättet gillar jag för tillfället. Annars tycker jag att det är en bra handling och hon skriver spännande som gör att man följer med vart än Claire går. Man vill följa med tack varje det flytande språket och dom bra karaktärerna.

Ja, vi ska nog inte ens snacka karaktärer, för ni kommer tycka att jag är jättetjatig men GUD vilka härliga karaktärer. Alla känns kanske inte trovärdiga (jag menar vampyrer, kan det kännas trovärdigt?) men så himlans härliga människor som bor i Glashuset. Min personliga favorit är Shane med sitt hår och sin personlighet, ja, han är helt enkelt så hiimla gullig.

Men jag måste ändå erkänna att även denna bok har ju sina svaga punkter. Språket är bra, men det är mycket fel som att det saknas punkter och komman och liknande. Det har egentligen inget med själva boken att göra men det stör mig något enormt. Jag kan också se att handlingen kanske inte är så välutarbetad som den kunde ha varit, jag vet flera stycken som inte tycker om dessa böcker och när jag läser deras recensioner så förstår jag varför. Fast för min del så hör dom sakerna till boken och behövs ändå på något vis.

Så om jag ska sammanfatta den här boken så skulle jag nog säga: En skitbra bok med lite irriterande, ja, inte språk men översättning. Men jag tycker absolut att om du tycker om vampyrer så SKA du läsa denna. :)

Stort tack till Styxx Fantasy som gav mig denna bok, värt guld! :)

Kommentarer
Postat av: Linda

Var, när och hur ofta läser du?

Och om du börjar i en bok, och den är jätte dålig. Läser du ändå ut den?



Tack för massa tips på böcker! :)

2012-01-06 @ 21:53:55
Postat av: Malin

Glashuset är faktiskt väldigt bra tycker jag! Tycker också bäst om Shane! =)

2012-01-12 @ 23:04:23
URL: http://bokmalensblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0