Sjutton år och skitsnygg

Sjutton år och skitsnygg

Bok: Sjutton år och skitsnygg
Författare: Emma Granholm
Antal sidor: 303
Serie: -
Förlag: Alfabeta

"Man är borta i två jävla veckor, och när man kommer tillbaka har allting förändrats. Varför? Jag har ingen aning. Nåt har hänt. Nåt måste ha hänt. För de beter sig annorlunda. Allihop. Diana, Suss och Hugo. Till och med Alexa min flickvän."

Felix är sjutton år och skitsnygg. Han är kaxig och självsäker, tjejerna älskar honom. Men när han kommer hem efter semestern har de andra lärt känna den mystiske Zäta. Felix är inte längre i centrum av gänget. Hela tillvaron förvandlas till en tävling och Felix och han känner hur allting börjar glida honom ur händerna.

Men det är inte bara det som gör Felix illa till mods. Vem är Zäta? Varför avslöjar han aldrig något om sig själv? Och vad är han egentligen ute efter?

Detta är Emma Granholms fjärde bok och jag har läst alla hennes tidigare. Hennes tredje bok "Ett nytt liv på köpet" var en stor besvikelse för mig så jag hade knappt några förväntningar på denna. Det kanske var bra i och för sig men nja, Emma Granholm har nog tappat det lite.

Boken börjar lite lamt med att Felix kommer hem och ingenting är som vanligt längre, och visst, detta kan hända men det lär vara extremt ovanligt att alla ändrar sig enbart för en människa. Det verkar ännu mer ovanligt att ens flickvän har slutat gillat en bara för att hon har träffat en människa som hon inte ens gillar på det sättet. Visst, människor kan förändra andra människor, men nej, inte så mycket.

Handlingen är som sagt extremt ovanlig även om det är en realistisk bok. Men så länge man inte bryr sig om det utan kanske ser det som en orealistisk bok så går det väldigt lätt att läsa den. Jag har alltid gillat Emma Granholms fina, enkla språk där det bara behövs tre ord för att beskriva en fin sak. Boken är alltså en bladvändare även fast jag ogillar att handlingen är så realistisk men ändå orealistisk.

Karaktärerna kan jag tycka är lite stereotypa. Han är den där snygga "farliga" pojkvännen och hon är den där snygga tjejen som har förändrats till "det bättre". Att hon dessutom har två kompisar som följer efter henne gör inte saken bättre. Men när jag tänker efter så är dom även sådana karaktärer som finns i riktiga livet. Jag kan känna igen dom flesta av dom i mitt liv, det är sådana människor som finns.

Boken som helhet är ändå bra, jag tycker om hur slutet artar sig och att boken alltid förs framåt. Att det dessutom är ett lättläst språk och helt okej karaktärer gör att den här boken ändå får en liten plats i mitt hjärta. Absolut inte lika stor som hennes Simon & Sophie men en lite plats i alla fall.

Betyg: 5/10

Tack så himla mycket Alfabeta för exemplaret! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0