Hungerspelen

Ja, nu var det ett tag sen jag läste denna men eftersom jag fortfarande inte har gjort en recension på den så kommer den nu. Tänkte även göra en filmrecension på den senare! :)


Hungerspelen

Bok: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins
Antal sidor: 304
Serie: Hungerspelen, del 1
Förlag: Månpocket (Bonnier Carlsen i inbundet)

24 deltagare. Bara en överlever. Allt direktsänds.

Det är årets största tevehändelse. Allt direktsänds. De utvalda ungdomarna stylas, intervjuas, tränas och får möjlighet att locka till sig sponsorer innan de släpps ut på arenan ?

Spelens utgång: Den som överlever får åka hem...

Jag tänker att jag inte skriver så mycket mer om handlingen då jag antar att dom flesta redan har läst denna.

Jag kan ju börja med att säga att det här är en av de bästa böcker jag någonsin, någonsin har läst. Jag är inte någon stor fantast av dystopier eller så men denna bok är så sjukt bra!

Handlingen (som är helt hemsk) drog med mig sida för sida och gjorde att jag bara ville läsa mer! Jag tycker om handlingen så länge det är påhittat. Tanken på att denna handling skulle bli verklighet skrämmer mig rättså rejält.. Men, eftersom det knappt är troligt så ska jag fokusera på den som bok. Det är en sjukt bra bok och det finns inget som jag inte gillar. Eller vänta, jag ska försöka förklara mig bättre.

Jag fullkomligt ÄLSKAR karaktärerna. Att Katniss är en stark ung kvinna som försörjer familjen och att hon är bästa vän med en kille är något jag fastnar rejält för. Jag tycker om att hon inte är som alla andra tjejer i boken och att hon framstår som stark. Gale är någon som mitt hjärta skulle tillhöra om han fanns på riktigt. Käre lille Gale, den underbart fina killen som skulle göra allt för Katniss. Peeta, ja, han skulle få dela platsen i mitt härta med Gale, för åh, vilken underbar karaktär! ÄLSKAR KILLARNA!<3

Okej, även fast historien är hemsk så skriver Suzanne så underbart att man bara fastnar för hela storyn rakt upp och ner. Språket är otroligt bindade och man vill hela tiden läsa mer. Hon har skrivit på ett så smart och klurigt sätt att inget är för uppenbart eller så utan man bara flyter med och läser så mycket man bara kan. Dialogerna i boken är också något som jag fastnade alldeles extra mycket för. Varje litet ord är precis där det ska vara! Helt otroligt hur bra hon har lyckats.

Finns det något mer jag behöver säga? Jo juste, om du inte har läst den här boken än så.. GÖR DET! Den är ju så sjukt otroligt himlans bra att man bara behöver nån dag på sig. :D

Betyg: 10/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0