I huvudet på en bokbloggare

Den senaste svenska-uppgiften jag hade innan vi gick på lov var att skriva ett reportage. Jag valde först ett ämne men det misstyckte min lärare om så då frågade jag Lucy hade lust att ställa upp på en intervju och hon svarade ja. Mitt ämne var alltså bokbloggare och böcker typ. Här kommer mitt reportage! :)
 
I huvudet på en bokbloggare
 

Lucy är en femtonårig tjej med ett speciellt intresse – böcker. Hon har alltid varit intresserad men först efter att hon startade sin blogg blev hon intresserad ”på riktigt”.

Allt började med att Lucy såg andra bokbloggare och blev sugen på att skapa en egen. I februari 2011 gjorde hon sin alldeles egna blogg: www.bokrygg.blogg.se.

Jag träffar Lucy på stans bibliotek, jag är en aning försenad så när jag kommer dit står hon och kollar på ungdomsböcker på engelska. Vi hälsar på varandra och går och sätter oss i en röd skinnsoffa i ett hörn vid dom svenska ungdomsböckerna.

När jag frågar var det är som gör att hon gärna läser behöver hon fundera ett tag. ”Det är kul men framför allt är det för att varje gång man öppnar en ny bok så öppnas även en ny värld. Man märker på henne hur hon lätt kan svepas in i en ny värld, hennes blick blir drömsk så fort hon pratar om det.

Det är lördag och det märks. På bibblan är det många småbarnsfamiljer och barnen har mycket energi. Dom flesta busar och leker, vilket också innefattar massa skrik. Både jag och Lucy uppmärksammar det men det stör oss absolut inte. Lucy har en lillebror hemma och själv tycker jag att det ska vara lite bus på lördagar.

Lucy fortsätter att berätta om sin blogg men även om den stora bokmässan som anordnas varje år i Göteborg. Där var Lucy med två kompisar i år tillsammans med tusentals andra personer och minst 30 andra ungdomsbokbloggare från hela Sverige. ”Det var jättebra, underbart och trevligt, hon lyser upp, tyvärr hann jag inte med så mycket, jag var på båda ungdomsträffarna men kom försent till den första, sedan tyckte inte mina kompisar att det var jättekul att bara vänta, dessutom gick vårt tåg också, så det blev lite stressigt.

Bokmässan i Göteborg är alltså en mässa där förlag, företag och författare kommer. Den pågår i 4 dagar i september varje år och årets tema var Norden. I år var det även premiär för några träffar där man fick komma så länge man var under 20 och hade ett stort bokintresse. Det ägde rum två sådana seminarier på årets mässa. På någon träff fick man även en goodiebag innehållande massor med böcker. ”Jag fick böcker med mig hem men det var att jag fick träffa alla andra bokbloggare som var det fantastiska!” säger hon leende.

Dom största ungdomsbokbloggarna var också där. T.ex. som Hanna och Elin på tonarsboken.blogspot.se, som har 172 st följare. På andra plats kommer Amelie på ameliesboktips.blogg.se som har 128 st följare.

När jag frågar Lucy om hon själv tycker att hennes blogg är stor så fnyser hon till lite lätt samtidigt som hon ler. ”Nej, jag tycker inte att den är stor alls!” Lucy har ändå 69 följare och anses vara i ”toppen”.

Medan hon fortsätter berätta så kollar jag ut genom det stora fönstret som leder mot gatan. Denna dag är ganska tråkig, det duggar och är bara några enstaka grader varmt. Lucy har på sig höstkängor och den svarta jackan ligger utfläkt över soffan. Jag kommer tillbaka till den mysiga miljön inne på bibblan och frågar när hon egentligen började läsa. ”Jag har ju alltid läst men det var inte förrän jag startade bloggen som jag började ”på riktigt”. Förut var det mer att jag gick till bibblan en gång i månaden och lånade hem typ tre böcker som verkade bra. Nu har jag färdiga listor på t.ex. böcker som jag vill läsa.” Hon skrattar till. ”Mina läsvanor har verkligen förändrats!”

”Hur tycker du att övriga bokbloggare är?” Lucy ger en tumme upp och svarar: ”Det är en jättetrevlig grupp som jag fick chansen att träffa under bokmässan, dessutom upptäcker man nya varje dag!

Lucy tror inte att hon kommer bokblogga hela livet. Dels tror hon inte att intresset kommer finnas kvar senare i livet men hon säger också: ”..hur kul är det att läsa en blogg när en 80-åring skriver?” Vi skrattar till, självklart har hon rätt.

Jag tackar för intervjun och ger mig ut i duggregnet. Lucy har gett mig en bra känsla i magen och jag tror att hon kommer lyckas bra med sin bokblogg!


Kommentarer
Postat av: Anna

När vi skrev reportage i skolan bestämde jag mig också för att intervjua en bokbloggare!:D

Svar: Visst är det intressant?! Jag blev faktiskt jättenöjd med mitt val av ämne! :D
None None

2012-11-03 @ 11:26:07
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Anna

Svar: Ja, det var väldigt intressant och jag är också otroligt nöjd med mitt ämne :D

2012-11-03 @ 21:44:42
URL: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0