Som om jag frågat

 
Allt förändras den där hösten när John börjar nian. Han har ju förstått att det varit på gång länge, men det är inte förrän den där onsdagen, efter fotbollsträningen, som det verkligen händer. Det är då mamma och pappa berättar att de ska flytta isär. Ett tag bara, på prov, liksom. Men hur länge är ett tag? Hur länge måste man pröva för att veta? Ingenting är riktigt kul längre. Inte fotbollen, inte att hänga med kompisar. Allt känns bara konstigt för John. Och bästa kompisen Lucas kan han inte riktigt snacka med längre. Inte sen han blev ihop med Saga. Saga som är Johns barndomsvän, som bor granne med honom, som han alltid har kunnat umgås med utan att det har känts konstigt. Ända till nu. Nu är hon och Lucas ett par och John är typ jordens ensammaste.
 
Detta är den femte (?) boken jag läser av Johanna Lindbäck och jag älskar henne som tusan! Även fast jag inte älskar alla hennes böcker så herre min skapare vad hon är duktig!!
 
Denna bok handlar om John -som i mitt huvud ser väldigt bra ut- och hans liv. Hans föräldrar flyttar isär, hela vardagen spricker, hans bästa kompisar är tillsammans med varandra och John känner sig.. ja.. forever alone. Och det är det här som Johanna Lindbäck är så otroligt duktig på att göra. Skriva sådär underbart fint om hur en helt vanlig vardag spricker, hur den förgylls, hur den inte alls är bra och hur det faktiskt är ute i Sverige. Hon skriver målande och underbart vackert om en helt vanlig vardag, det är så otroligt realistiskt att jag nästan ryser. Jag fullkomligt ÄLSKAR hur hon skriver. <3
 
Hennes huvudkaraktärer är också alltid helt underbara, i denna bok kände jag verkligen hur jag ville vara med i handlingen, jag ville verkligen hoppa in i boken och vara där, hjälpa John med sina känslor och bara finnas där för honom. Line är också en helt underbar karaktär, henne värnar jag varmt om. Saga är också underbar på hennes sätt, känner ett flertal Sagor som finns i verkligheten, och dom, precis som Saga, är underbara på sitt sätt. Jag tycker nog om alla karaktärer när jag tänker efter faktiskt, finns inte en enda som jag inte tyckte om.
 
Jag blev däremot väldigt irriterad på Johns mamma och pappa, som skulle hyscha och pyscha hela tiden. Jag tyckte om dom som karaktärer men jag diggade inte deras inställning.
 
Boken i sig är också underbar, hela boken, man bara bläddrar och njuter, igenom hela boken. Helt underbart<3
 
Enda nackdelen med denna bok är att jag blev hemskt besviken på slutet, jag hade hoppats sååå att det hade hänt något där mellan dom (ni som läst kanske förstår) men så var det inte. Däremot gjorde det att man kunde fantisera vidare själv, vilket kanske också var meningen.
 
Till slut vill jag bara säga: läs denna bok, och inte sådär LÄS DENNA BOK utan mer som en uppmaning i livet, läs den, tyck om den och värna om den. Den är underbar.<3
 
Förlag: Rabén & Sjögren, Tack så jättemycket för denna fina bok!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0