Pappersstäder

 
Bok: Pappersstäder
Författare: John Green
Antal sidor: 362
Serie: -
Förlag: Bonnier Carlsen
 
Quentin Jacobsen har älskat den iögonenfallande och äventyrslystna Margo på avstånd i hela sitt liv. Ända sedan de som grannbarn lekte tillsammans. Så när hon öppnar fönstret till hans rum och klättrar in i hans liv igen och övertalar honom att följa med på en genialiskt hämndaktion följer han med. 

Efter deras natt tillsammans kommer Quentin till skolan för att upptäcka att Margo - som alltid varit något av en gåta - nu har förvandlats till ett mysterium. Hon brukar försvinna ibland, men aldrig så här länge. Kan hon vara död? Men snart upptäcket Quentin att Margo lämnat subtila, smarta ledtrådar bara för honom.
 
 

Jag tyckte att den första delen i denna bok var väldigt seg, det tog mig flera veckor att bara ta mig igenom just den delen, eftersom jag tyckte att språket gick trögt och handlingen inte var så rolig. Det var inte så tilltalande för mig. 
 
Enligt mig kommer boken igång först när Margo försvinner och då kommer det igång riktigt rejält! Då är det precis som en vindpust genom hela boken och rätt som det är har man läst resten. Det tog mig endast en dag att läsa ut de tre fjärdedelar av boken som var kvar. Till skillnad från i början av boken där språket gick trögt så kändes det mer som att det inte gick tillräckligt fort. Jag ville bläddra och bläddra vidare hela tiden för att allting var så spännande. Jag älskade verkligen de delarna i boken!! 
 
Karaktärerna är helt otroligt välbyggda. Det kändes som att jag var en i gänget med Quentin och hans kompisar, dom känns så verkligen och äkta, alla med sina brister och fel, dom kändes väldigt mänskliga. Jag önskar att dom fanns i verkligheten, för dom var så coola och då hade man velat hänga med dom hela tiden verkligen! 
 
Jag kan inte säga att det här är John Greens bästa bok, absolut inte, men om man kommer förbi den första delen så är det en av hans bättre böcker. Jag älskar farten i den och hur allting utvecklas tillslut, jag tycker om språket och jag kände hela tiden en behörighet till karaktärerna. En helt fantastisk bok, om man bortser från den första delen. 4/5. 
 
Stort tack till Bonnier Carlsen som skickade ett recensionsex!! 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hannah

Hej! Har precis kommit igång och bloggat igen. Länkar din blogg på min blogg, skulle du vilja länka mig? :)

Svar: Absolut! Vet dock inte vilken blogg du finns på? :)
None None

2014-05-06 @ 17:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0