Legend

 

Bok: Legend

Författare: Legend

Antal sidor: 290

Serie: Legend

Förlag: Modernista

 

Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.

Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar.

June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.

Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.

 

 

För det första vill jag bara säga: egentligen tycker jag att det är lite sjukt att jag läser sånt här. Jag läser om en negativ framtidsvärld och det sker mord och inbrott och jag tycker att denna boken är bra? Det tycker jag är lite hemskt, jag menar, jag läser om sådant som kan hända i verkligheten och blir inte ens påverkad. Men, mer om detta i ett senare inlägg och nu till recensionen. 

 

Boken utspelar sig alltså i en negativ framtidsvärld, en dystopi helt enkelt, där Day är brottsling och June är en högt uppsatt tjej i Republiken. Jag tycker verkligen om handlingen och det är otroligt smart av författaren att skriva utifrån bådas perspektiv, det ger hela boken en sammansatt helhet och som läsare känner jag bara att jag vill ha mer och mer och mer. 

Språket i denna bok är helt otroligt. Jag läste ut den på en dag (igår) eftersom sidorna bara flög förbi, jag kunde inte sluta läsa. Språket är lätt och flyter bra men samtidigt så beskrivande och målande. Jag önskar att jag kunde skriva såhär bra för shit, vad det var bra. 

Jag tycker om den här boken för att handlingen flyter på precis lika bra som språket. Det utvecklas fort och allting blir bara mer spännande efter varje sida. Kommer Day att klara sig? Och vad händer med June? Det var frågor som ständigt gick igenom mitt huvud och jag älskade varje sida, varje ord i denna bok. 

Jag tycker också väldigt mycket om hur karaktärerna utvecklas hela tiden genom boken och att man i slutet förstår allas koppling till varandra. När jag förstod allas koppling till varandra och varje pusselbit las ut blev allt mycket klarare och hon har skrivit denna bok med extrem finemang och skärpa. Det känns som att det är väldigt väl planerat och jag älskar hur allt vävs samman på slutet. 

Jag rekommenderar alltså denna bok varmt, till alla er som tycker om Hungerspelen och dystopier, då är det en alldeles utmärkt bok! 

 

Stort tack till Modernista som skickade detta fina recensionsexemplar!! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0