Nick och Norahs oändliga låtlista

 
 
Bok: Nick och Norahs oändliga låtlista
Författare: Rachel Cohn & David Levithan
Antal sidor: 198
Förlag: XPublishing
Serie: -
 
Nick:
Jag vet precis vad som kommer att hända och jag vet att jag måste göra någonting - vad som helst - för att förhindra det. Så jag, den halvtrista basisten i det halvdåliga queercorebandet, vänder mig till tjejen i flanell som jag inte ens känner och säger:
"Jag fattar att det här kommer att låta konstigt, men skulle du ha någonting emot att vara min flickvän de närmaste fem minuterna?"

Norah:
Hon kommer rakt emot mig. Nej nej NEEEEEEEEEEEJ. Herregud, jag gör vad som helst för att hon inte ska känna igen mig och börja prata med mig. Pojkvän till undsättning! 
Jag besvarar icke-bögens fråga genom att lägga handen om hans nacke och trycka hans ansikte mot mitt.

En natt i New York. Nicks och Norah möts vid midnatt och sedan korsas deras vägar igen och igen. Musik, dans och hångel på de mest besynnerliga ställen gör natten näst intill oändlig.
 
 

Jag har läst en annan bok av den här författarduon, Dash och Lilys utmaningsbok, och den tyckte jag väldigt väldigt mycket om. Detta är en tidigare bok av dem och jag hade nog ganska höga förväntningar på den. Och jag gillade den, det gjorde jag, men den nådde ändå inte riktigt fram till mig. 
 
Jag tycker väldigt mycket om sättet dem skriver på och jag tycker väldigt mycket om Norah, hela hennes karaktär. Jag tycker om hennes val och det sättet hon lever sitt liv på. Jag tycker om Nick också, även om han mest bara är. Det finns små saker jag verkligen tycker om, till exempel Nicks kompisar i bandet, hur Nick och Norah träffas och hur hela hsitorien tar fart. Det jag däremot känner är att det inte finns nåt djup i boken.
 
Jag läste ut den här ganska snabbt, för över en vecka sen och precis lika fort som jag kom in i den, precis lika fort släppte jag den. Den berörde mig inte på något plan utan var mest bara en bok som man säger: jaha, och vad läser jag härnäst då? Det är därför recensionen kommer idag, för jag har inte vetat vad jag ska skriva om den, hur jag ska uttrycka mig. För jag tycker om den, det var en helt okej bok men det var väldigt snabbt överspolat och jag hade ingen lust att fortsätta läsa efter den här boken..
 
Så jag skulle nog säga att den skulle få 3/5 eftersom jag ändå tyckte om den, men samtidigt inte. 
 
Okej, här kommer en sammanfattning för er som inte förstod någonting av min luddiga recension: Boken är bra, jag tycker att du ska läsa den om du vill ha en lätt mellanbok, men jag rekommenderar den inte om du vill läsa något berörande eller något som stannar kvar hos dig. Så. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0