Smaka på den här! #punkt43

 
Bok: Smaka på den här
Författare: Gull Åkerblom
Antal sidor: 76
Förlag: Opal
Serie: Moa och Samuel
 
Moa och Samuel har bestämt sig för att bara vara vänner. Det var så stökigt när det var förälskade - nu är allt mycket enklare. 
 
Moa står inte längre bredvid och tittar på när killarna åker skateboard. Hon åker själv. Och nog kan man göra något litet för världen om man verkligen vill. Det har Samuel också upptäckt. Man måste vara med och förändra. Och visst klarar man sig utan kärlek när det finns vänskap! Eller hur är det egentligen med den saken?
 

Jag vill börja med att säga att jag läste denna bok som en punkt ur Annas utmaning. Inte för att det egentligen spelar någon roll men jag är glad att jag ändå fick plocka upp den. Punkten var att hitta en bok där en karaktär hade samma namn eller smeknan som en själv. Eftersom jag heter Moa och inte har några smeknamn letade jag efter en bok med en Moa som karaktär. Det var klurigt må jag säga, jag vet att det finns en Moa i en av Lisa Bjärbos böcker men dom har jag ju redan läst. Och så visste jag att jag hade läst en serie när jag var yngre med en Moa. Och gissa om jag blev glad när jag fick veta att det hade gjorts ännu en bok i serien, som jag inte hade läst! Jag blev glad och lånade hem den direkt. 
 
Den här boken handlar alltså om Moa och Samuel, som var tillsammans förut men som nu har bestämt sig för att bara vara vänner. Men det är lite knepigt det där. Samtidigt har deras skejtar-ramp rivits och med det har dom förlorat sitt ställe där dom brukade hänga efter skolan. 
 
Detta är en barnbok och det märks ju, det är inte så mycket text och det finns få men fina bilder i den. Språket är väldigt lätt och handlingen också. Men eftersom det är en bok så tycker jag inte att jag kan döma boken för det. När jag tänker tillbaka på när jag var yngre och jag läste den här serien tyckte jag väldigt mycket om den och jag kände igen mig jättemycket i karaktärerna. Jag älskade att Moa var en stark tjej som också skejtade, precis som killarna. 
 
Så, detta blir en ganska kort recension men som sagt, jag känner att jag kanske inte kan döma dom brister jag ser nu, eftersom det är en barnbok. Överlag gillar jag den, jag tycker fortfarande väldigt mycket om både Moa och Samuel och jag tycker ändå om hur dom båda växer i den här boken. Jag gillar handlingen och sättet författaren avslutar hela serien. Det är ett bra avslut. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0