Favoritförfattare?

(som vanligt är bilden från we<3it.com)
 
Jag har funderat på en sak. Det här med favoritförfattare och favoritböcker. Vad är det som gör att jag väljer att kalla en författare för favorit när jag bara läst en av hens böcker när jag tycker att en annan författare har skrivit många bra böcker men hen fortfarande inte är någon jag tänker på som "favorit"? Detta är något jag har funderat ganska länge på. 
 
En av mina favoritförfattare är Emma Granholm som bl.a. har skrivit Simon & Sophie och Sjutton år & skitsnygg. Av Emma Granholms 4 böcker är det bara 1 som jag tycker är jättejättebra. Det finns 1 jag tycker är bra och sen finns det 2 som jag faktiskt egentligen inte alls tycker om. Ändå så säger jag att Emma Granholm är en av min favoritförfattare. Väldigt märkligt tycker jag, eftersom jag egentligen bara tycker om en av hennes böcker. Och vad är det som gör att jag kallar Emma Granholm en författare men inte Sarah Dessen? 

Jag har gillat allting jag har läst från Sarah Dessen och är helt övertygad av att jag skulle gilla dom andra böckerna hon skrivit som jag inte har läst än. Ändå kallar jag inte Sarah Dessen för favoritförfattare utan jag säger bara att jag tycker hennes böcker var himla bra. Vet ni varför jag tror det är såhär?
 
Jag tror att det är såhär eftersom jag läste Emma Granholms första bok (som är den enda jag egentligen gillar) ganska tidigt i mitt "bokliv" och det var en av dom böcker som fick mig att inse att det fanns bra ungdomsböcker. Det var en av dom första böcker jag läste som jag kände igen mig i, och som passade mig. Jag tror att det är därför jag kallar just Emma Granholm för min favoritförfattare, för att hon har påverkat min läsning väldigt mycket och för att hon var en av dom första som gjorde att jag började läsa mer. 
 
Jag tror att om jag ska kunna kalla en författare för "favorit" så måste boken påverka mig mer än att bara vara bra, i så fall måste den få mig att känna som jag inte brukar göra eller få mig att tänka på saker jag inte brukar tänka på. Ja, ni förstår vad jag menar. 
 
(Uppdatering: Idag fick jag veta att denna video finns, där en känd booktuber diskuterar detta, jag hade inte sett den innan jag skrev inlägget men se den, för det är intressant. )
 
Hur känner ni inför det här? Jag är jätteintresserad över att få höra era åsikter kring detta ämne! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0