Bookish Academy Awards

Hej på er! För ett tag sen taggade fina Pia mig att göra denna tag! Jag tycker det ska bli jättekul, tusen tack för nomineringen och förlåt för att det tagit sådan lång tid! :P 
 
 

Bästa skådespelare = Bästa manliga huvudkaraktär

(OBS! måste vara huvudperson. Alltså inga kärleksintressen eller bästa vänner eller side-kicks)

Jag måste svara Cassel Sharpe från serien Berörarna av Holly Black. Ärligt så kommer jag inte ihåg så många manliga huvudkaraktärer? Måste bli ändring på detta! Jag övervägde dock att ta Jens från Vi måste sluta ses på det här sättet eftersom jag tycker så mycket om den boken! 

Bästa skådespelerska = Bästa kvinnliga huvudkaraktär

Jag skulle vilja säga Katsa från Graceling eller Katniss från Hungerspelen eftersom det är två starka tjejer som jag verkligen diggar! Men närmast hjärtat ligger nog Hazel Grace från The fault in our stars. 

Bästa scenografi = Bäst plot-twist

The Maze Runner, helt klart. Har nog aldrig blivit så överraskad av en bok, det är plot-twists i hela boken. 

Bäst kostym design = Snyggast omslag

 Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo är ett omslag som jag älskat från första stund.  

Bästa manliga biroll = Bästa manliga side-kick

Oj, herregud vilken svår fråga! Hm.. jag tycker verkligen om Augustus Waters men Étienne St:Clair är ju också en stor favorit, just nu väljer jag Augustus eftersom det är den mest aktuella. :)

 Bästa kvinnliga biroll = Bästa kvinnliga side-kick

 Hermonie Granger. No explanation needed. 

 Bäst originalmanus = Mest unik/intressant handling

 Här finns det många jag skulle kunna skriva, Harry Potter eller liknande men jag säger The maze runner eftersom jag aldrig någonsin har läst något liknande. 

Bäst manus efter förlaga = Bäst bok-till-film-adaption

 Catching Fire, jag har inte sett så många filmer som är gjorda efter böcker, men Catching Fire har en kategori för sig. 

Bästa animerade film = Bok som skulle funka bäst som animerad film

 Jag skulle tycka det var intressant att se Starcrossed-serien som animerad film, skulle vara coolt!

Bäst regissör = Bäst författare

Här finns det många nominerade men eftersom Johanna Lindbäck är den människa som hållit måttet bok efter bok, så säger jag henne. (Även om det är John Green som har skrivit den bästa bok som berört mig på så många plan.)

 Bäst specialeffekter = Bok med bäst actionscen/scener

 Åh herregud, jag som inte brukar läsa böcker med actionscener! Jag säger pass. 

 Bäst filmmusik = Bäst musik i en bok-till-film-adaption

 The perks of being a wallflower har väldigt mycket bra musik i sig. 

Bästa kortfilm = Bäst novell eller kort bok

 För någon vecka sen läste jag en novell av Miranda July som hette Den gemensamma uteplatsen, den var superbra!

Bäst film = Bästa fristående bok

 The fault in our stars. All times.  

Bäst dokumentär = Bäst historisk skönlitteratur eller facklitteratur

(Jag tolkar frågan som Pia; bästa bok som utspelar sig långt bak i tiden, kan vara påhittad eller verklighetsbaserad)

 Har inte läst jättemånga böcker med historia i, så jag svarar nog den enda bok jag minns just nu: Jane Eyre. 


Och jag nominerar ingen men tycker ni att det är kul så gör den! :) 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0